ההחלמה מניתוח נוירוכירורגי

pic5

את תקופת ההחלמה ניתן לחלק לשנים: שלב ההחלמה המוקדם שנמשך מהניתוח ועד כשבוע לאחריו. שלב ההחלמה המאוחר שנמשך לרוב בין שישה שבועות לשלושה חודשים לאחר הניתוח.

בשלב הראשון, אנו מתרכזים בחזרה הדרגתית לשגרת היום. את הלילה הראשון ברוב המקרים, יעבור המטופל בטיפול נמרץ, בו מתאפשרת השגחה צמודה. ביום הראשון לאחר הניתוח, ניתנת חשיבות רבה לירידה מוקדמת ככל הניתן מהמיטה. הליכה מירבית מסייעת למנוע סיבוכים של קרישיות יתר אשר יכולים לסכן את חיי המטופל. יש להקפיד להתנייד עם תמיכה של בן משפחה, שכן לאחר ניתוח עלול המטופל לסבול מחוסר יציבות, גם באופן פתאומי. התרופות הנפוצות בהן אנו מתשמשים בתקופה זו הינן סטרואידים אשר מסייעים בהפחתת בצקת מוחית, תרופות נוגדות פרכוסים, נוגדי כאבים, מרככי צואה על מנת למנוע עליית לחץ תוך גולגולתי בעת יציאה.

לאחר כל ניתוח נוירוכירורגי עלולות להופיע תופעות רבות כדוגמת כאבי ראש, עייפות, בחילות ירידה בתאבון ושינויים תכופים במצב רוחבעיקר קוצר רוח ודכדוך. חלק מהחולים מדווחים על תחושת ריחוף, סחרחרות או חוסר יציבות. בתקופת ההחלמה המאוחרת עלולים להופיע הפרעות בשינה, קושי להירדם, קושי בריכוזלדוגמא בשיחה, בקריאה של עיתון או ספר או בעת צפיה במהדורת החדשות.

ככל שהזמן חולף, תופעות אלו הופכות להיות קלות יותר ולרוב חולפות לחלוטין. במקרים נדירים תופעות אלו יכולות להימשך לתקופה ארוכה יותר. לפני שנכנסים לניתוח, חשוב מאוד להתכונן לתקופת ההחלמה ולפנות לה זמן.

חזרה לפעילות יומיומית

מומלץ מאוד להכין את הסביבה הקרובה מבעוד מועד להרתם ולסייע בתקופה שלאחר הניתוח. כדאי לדאוג לכך שקרוב משפחה או חבר ישהה עימך בבית ויהיה מוכן לתת כל סיוע נדרש. לרוב צפויה פגיעה מסויימת בעצמאות ויתכן ויהיה צורך בסיוע בניוד, מקלחת, הכנת ארוחות, קניות וכדומה. לרוב, עזרה שכזו אינה נדרשת מעבר לתקופת ההחלמה המוקדמת.

נהיגה

לאחר כל ניתוח באיזור המוח, ישנה סכנה לפרכוסים, בין אם הופיעו טרם הניתוח ובין אם לאו. לפיכך מומלץ לא לנהוג כשלושה חודשים לאחר הניתוח. רצוי להכין את המשפחה והסביבה התומכת לעזרה בנהיגה וניוד ממקום למקום.

פעילות ספורטיבית

מטופלים רבים שואלים אותי האם ניתן לעשות פעילויות גופניות כגון ריצה או הרמת משקולות ?

ובכן, בתקופה שלאחר הניתוח, לא  מומלץ לאמץ עיסוק בספורט עצים (ריצה, הרמת משקולות, אופניים). לעומת זאת אני לא חושב שיש הגבלה ספציפית לפעילות גופנית מאומצת לאחר תקופת ההחלמה אם הייתם רגילים לה לפני הניתוח. בכל הרדמה כללית ובמיוחד הרדמה בניתוח נוירוכירורגי שבו מעורבת פתיחה של הגולגולת, ההרדמה עלולה לגרום לשינויים ביכולת שלנו להתמודד עם מאמצים וגם צפויה עייפות כללית שינה מרובה יותר לפעמים גם במהלך היום, כך שאתם צריכים לאפשר לעצמכם את זמן ההחלמה הראוי,  כאמור תקופת ההחלמה נעה בין שישה שבועות לשלושה חודשים ולאחר מכן ניתן לחזור לשגרה בצורה הדרגתית.  

בתקופת ההחלמה כן ניתן להתחיל לעסוק בפעילות מתונה בהתאם להמלצות הרופא המטפל, פעילות שתכלול בעיקר הליכה מתונה ואיטית או פעילות דומה, שחייה במידה וניתן ותלוי בסוג הניתוח ובעיתוי שלאחר הניתוח.

חזרה לעבודה

מתי אפשר לחזור לעבודה ?

אני חושב כאמור שצריך לאפשר תקופת החלמה שנעה בין שישה שבועות לשלושה חודשים. יש אנשים שמרגישים טוב לפני זה ומסוגלים לשוב לעבודה ויש אנשים שלוקח להם קצת יותר זמן . בכל מקרה אני ממליץ מאוד לפנות לרופא תעסוקתי שילווה את חזרתכם לעבודה וזאת מכמה סיבות:

ניצול תנאים סוציאלים המגיעים לכם מביטוח לאומי לאחר ניתוחושנית רופא תעסוקתי מוסמך באופן רשמי לתת מגבלות שיאפשרו לכם לחזור לעבודה בצורה הדרגתית,  בד"כ בהתחלה  מספר שעות ביום ובהמשך הגדלה של מספר השעות היומיות עד לחזרה מלאה לעבודה.

הצורה ההדרגתית לעבודה תקינה ומתאימה לכם  וכמובן תחסוך דרישות לפעילויות אותם אתם לא יכולים לבצע בעקבות הניתוח שעברתם.

מתי מותר לטוס לחו"ל -– שאלת המליון דולר , מתי מותר להתפנק ולהרשות לעצמכם לשחרר קצת את הרסן לאחר החוויה הקשה והאינטנסיבית שעברתם ותשובתי היא שכעיקרון המגבלה לאחר ניתוח נוירוכירורגי שקשורה בטיסות היא עליה לאזור שבו לחץ אטמוספרי נמוך באזור כזה ובגובה כזה ,בצקת מוחית  או אוויר שנכלא בתוך הגולגולת במהלך פתיחת הגולגולת בניתוח יכול לגרום להתפשטות של אותו אוויר או להחמרה של אותה בצקת הבצקת מה שיכול לסכן את הבריאות שלכם. בד"כ לוקח לבצקת או לאוויר תוך גולגולתי להיספג ולהירגע כשלושהארבעה שבועות לאחר הניתוח. ויש לאפשר את הזמן הזה על מנת שהתהליכים האלה יקרו בצורה מסודרת,  איטית ונכונה בכל מקרה אני תמיד ממליץ להתייעץ עם הרופא המטפל, המנתח  לגבי בחירת העיתוי של הטיסה, כי כל ניתוח הוא שונה וכל מהלך בתר ניתוחי יכול להיות שונה ולכן ני חוזר ומדגיש כי מומלץ מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל.

פעילות מינית הרבה מאוד מטופלים שואלים אותי לגבי פעילות מיניתאין כעיקרון מגבלה לאחר ניתוח נוירוכירורגי לעסוק בפעילות מינית.  לעיתים יש ירידה בחשק וביכולת ליהנות ממין לאחר הניתוח אך התחושה  בד"כ חולפת.  העניין הוא מאוד אינדיבידואלי בין אנשים.  בכל מקרה יש לאפשר את הזמן לגוף להחלים ולהתאושש עד לרגע שאתם חשים מוכנים לחזור לפעילות המינית הרגילה ללא כל הגבלות . בכל מקרה שבו נוצרת בעיה , מומלץ מאוד לדווח לרופא המטפל, מטופלים רבים חוששים או מתביישים לפנות לרופא  אך אין כל סיבה להיפרד מחיי המין בגלל ניתוח נוירוכירורגי.

במידה ויש בעיה ניתן לפנות לטיפול רפואי שיכול לעזור מאוד. צריך גם לציין בהקשר הזה שחלק מהגידולים שבהם אנחנו מטפלים גורמים לאיןאונות וכמובן שיש להתייחס לכך ולתת את הטיפול המתאים על מנת לשפר גם את החשק וגם את היכולת לקיים יחסי מין סדירים ומהנים.

חלק מהמטופלים שעברו ניתוח חשים חוסר אונים או מצוקה . חשוב לציין שהתחושה טבעית מאוד וכדאי לשאול את המנתח שלכם לגבי אפשרויות להיצטרף לקבוצות תמיכה של אנשים שעברו חוויות דומות , יש כיום קבוצות תמיכה גם בבתי החולים הציבוריים וגם במרפאות פרטיות שיכולות לספק תמיכה לחשים שהתמיכה תעזור.

תזונה

תזונה מאוזנת שמכילה את כל קבוצות המזוןחלבון, פחמימות ושומנים. יש להקפיד על סיבים תזונתיים על ושתייה מרובה על מנת להמנע מעצירות שעלולה לגרום למאמץ בעת יציאות ועליה של לחץ תוך גולגולתי.

איחולי הצלחה ובריאות שלמה

Powered by: Alef Solutions | א. פתרונות